CHANGE

Når Onboarding og Omnichannel bliver to sider af samme sag

Lingerikæden CHANGE har lanceret webshop, ERP system og ny digital læring & onboarding til medarbejderne. Alt sammen på mindre end et år. Brand Director Annette Carina Thomsen afslører her, hvordan kæden har sat retningen ved at stille spørgsmål som: ”Kan vi nå ud til personalet med vores budskaber på en mere effektiv måde? Kan vi synkronisere service og viden på tværs af landene? Og kan vi forankre en læring, der understøtter vores strategi?” Det har ført til en ambitiøs satsning på kompetenceudvikling.

Created with Sketch. "Fordi vi er en stor international detailkæde, er vi også nødt til at sikre os, at personalet er uddannet ordentligt. ’Den gode måde at gå til kunden på’ er noget, som betyder alt for os. Lykkes vi med det, har vi en klar fordel i forhold til konkurrenterne. Uddannelse er vigtigt – både for nyt personale (onboarding) og dem, som har været hos os længe. Ikke mindst fordi vi har en fælles måde at gøre tingene på. Noget af det første vi lærer vores medarbejdere, er færdighederne til at hjælpe kvinder i alle aldre med at finde en BH, som passer perfekt og er skøn at have på. Og det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan man gør dét,” fortæller Annette.
Onboarding til medarbejdere i 7 lande

”Vi havde nok håbet, at vi var nået lidt længere. Men når man tænker på, at vi samtidig har arbejdet på vores nye ERP system, så er det faktisk ret godt gået,” fortæller Annette om den nye digitale læringsportal også kaldet CHANGE Academy, som er lanceret i 7 lande ultimo 2016. Her bliver alle nye medarbejdere oplært i kædens historie, værdier og produkter. Træningen kan gennemføres på PC, tablet eller smartphone. Indholdet er skabt af Learningbank’s digitale læringsdesignere. Og det hele er baseret på ’råmateriale’ fra CHANGE såsom personalehåndbøger, produktmanualer og de tidligere fysiske kurser.

Men den digitale platform fra Learningbank skal ikke opfattes som en erstatning – snarere som et supplement. ”Vi bruger stadigvæk trænere. Men nu bruger vi vores face-to-face træning mere fokuseret. For eksempel hyrer vi dygtige eksterne salgstrænere for at booste præstationerne. Det kan vi, fordi alt det faglige og produktrelaterede er på plads via Learningbank,” forklarer Annette.

Created with Sketch. ”Tidligere rejste vi ud og gav undervisning lokalt. Og medarbejdere blev fløjet ind til hovedkontoret. Det gør vi stadig. Men i mindre omfang.” Annette Carina Thomsen

Den digitale læring er blevet godt modtaget, vurderer Annette: ”Der hviler et vist forventningspres på os. Og det er dejligt, at de vil have mere træning ude i frontlinjen. Feedbacken bliver kanaliseret ind via de lokale landes ledere. Vores norske afdeling bad for eksempel om mere materiale til at sælge den nye kampagne. Det kan vi lave og sende ud til dem ret nemt. Den slags var ret svært, før vi havde Learningbank.”

Læring og intern kommunikation i ét og samme medie

Men hos CHANGE fungerer læringsportalen ikke kun som ’klasseværelse’. Portalen bliver også brugt som en intern informationskanal fra topledelsen til medarbejderne. Vil du læse mere om, hvordan dét fungerer? Og vil vide, hvordan læringsplatformen styrker kædens transition til Omnichannel? Så kan du roligt download hele casen her på siden.

Få casen direkte i din indbakke