McDonald's

Employee experience hos McDonald's

Big Mac, McFeast og Chicken McNuggets. De fleste kender klassikerne på McDonald’s menukort. Og det er ofte allerede som gæst, sulten og dvælende foran disken, at man kan se sig selv som potentiel medarbejder på den anden side.

Created with Sketch. “Vores Employee Experience hos McDonald’s starter allerede, når man møder os som gæst. Dem der søger job hos os, er nemlig som regel også gæsterne i restauranten,” siger Katrine Schelbli, Senior HR Konsulent hos McDonald’s Danmark.

Når en person så har søgt og fået jobbet, så er al berøringen med McDonald’s efterfølgende også en del af deres EX. Det drejer sig blandt andet om deres interne udvikling- og uddannelsesprogram, som de modtager efter tre måneder – men også når de beslutter sig for ikke længere at være ansat.

“Alle tidligere ansatte hos McDonald’s vil nemlig stadig fungere som ambassadører fra McDonald’s, som potentielt kan tiltrække nye medarbejdere,” siger Katrine Schelbli.

Effektiv onboarding fra starten

Onboardingen er noget af det vigtigste, og det der fylder mest for McDonald’s, hvis man fokuserer på en positiv EX.

“Vores erfaring viser, at jo dygtigere vi er til at tage imod medarbejderne, jo hurtigere er de til at blive effektive og glade for jobbet,” siger Katrine Schelbli og uddyber:

“Hvis nye medarbejdere stopper inden for 6-9 måneder, så er det nemlig som regel, fordi onboardingen ikke har været god nok. Det kan vi se på baggrund af de exit-samtaler vi afholder med medarbejderne, inden de stopper hos McDonald’s.”

Vil du vide mere om udfordringerne hos McDonald’s – og deres digitale løsning? Så hent hele casen herunder.

Få casen direkte i din indbakke